Logo KBBA

Resepi : soto nasi/bihun

August 26, 2013

salam..


last weekend saya balik kampung (umah en.hubby la)
teringin plak nk mkn soto homemade
sebabnya bahan2 masa buat open house ari tu ada lg...(rasa mudah sikit)
just beli ayam je...
first time nk buat sendiri nie..selalu beli aje...
sebab soto nie mmg favourite saya pun...
cuma kadang-kadang mood nak buat tu xberapa nak ada
sebab bahan-bahannya cam banyak je kan..

so, memandangkan nasi impit saya ada balance sikit lagi
saya request dekat en.hubby nak makan tgh ari soto aje
jadi saya masak sikit je untuk dua orang makan..

sikit-sikit pun dapat juga makan sampai ke malam hari
siap boleh jamu tetamu lagi yang datang malam tu (kakak ipar saya with anaknya)

resepinya mudah dan ringkas

1) sup ayam- saya masak macam sup biasa je..just tambah serai..yg nie sy google je resepi dlm mesra.net..hehe..

2) nasi impit- beli nasi impit segera je then rebus..(mesti tahu kan)..klu time rebus nie sy mmg akan tambah garam dalam air rebusan tu xdela nasi impit nt tawar aje kan..

3) bahan-bahan lain

- bawang goreng- beli segera
- kacang goreng- goreng bersama minyak
- saahun goreng- yang nie pu  goreng minyak
-daun bawang/daup sup
- cili hitam- caranya blander bawang putih, cili hijau, kicap , sedikit cuka & gula (sehingga halus tau)
- isi ayam- rebus bersama sup ayam..sekejap..angkat, toskan letak garam/kunyit then goreng..kemudian carik-carikan isi ayam...( nie yg paling suka letak banyak-banyak..hehe)

mudah aje kan..ohh ya..saya tak berapa suka makan begedil so..dalam resepi nie mmg xde la..& satu lagi taughe (mmg xsuka makan..klu ada pun xpa sekadar hiasan je dalam pinggan saya..tp sy beli juga..cuma en.hubby pun xnak...so, sy pun xletak la..


mehh tgk sikit pic di bawah nie..hasil tgn saya..huhuhh













nota: alhamdulillah..kak ipar cakap sedappp...di sebabkan nasi impit habis di makan saya tambah bihun putih makan bersama soto nie..marvolousssss sedappp juga...

You Might Also Like

8 pesanan ditinggalkan

  1. soto ni juga favourite saya... hantar pinggan nak minta isi boleh? *_^

    ReplyDelete
  2. perghhhhh cili kicap tu nmpk terangkat abes...

    ReplyDelete
  3. nak try buat lah.. nasi impit ade lg.. hehehe

    ReplyDelete
  4. Selamat hari raya Aidilfitri :)
    sedap sangat soto. Mak Ros rajin buat :)

    ReplyDelete
  5. best best... tinggal nk try je ni

    ReplyDelete
  6. This milk-based fondue is milder than the traditional Swiss cheese fondue, which contains wine. If your kids don't like the strong taste of Swiss, substitute Cheddar or a mixture of Cheddar and Swiss.... read more at Cheese Fondue Recipe

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini ^O^