Logo KBBA

pengalaman bersalin normal vs pembedahan

February 19, 2014

salam..

entry kali nie aku saya nak share pengalaman saya sendiri ketika bersalin normal dan pembedahan..
alhamdulillah dah ada dua orang anak..baru je lepas pantang ank kedua bersalin secara pembedahan..terpanggil untuk sharekan pengalaman saya sendiri melalui proses bersalin yang berbeza untk kedua-dua anak nie..memang tak terpikir langsung yang saya akan bersalin secara bedah untuk baby kedua nie...seriously ingat bila anak pertama dah berjaya melalui proses bersalin normal..anak kedua nie mungking lagi mudah sebab laluan dah adakan..hahaha (angan2 sendiri..mana ada org bersalin mudah...ko hado??)

saya ceritakan dulu pengalaman anak first ekk..bersalin normal BUT kena induce..kes air ketuban licking..tah saya pun tak pasti istilahnya..bila ngadu aje dekat KK doktor terus refer ke hospital..siap naik ambulans lagi antar ke hospital..(waaaarghhh...saya bukan sakit pun time tu) waktu tu ada 4 hari lagi before due date..masuk aje PAC Room, doktor scan yess mmg air ketuban saya kurang..dok cakap 6/12 kira macam tinggal half aje air ketuban..need warded..and induce..beranak paksa okay! 3hari di induce, masuk ubat, check laluan..OMG laluan mmg xterbuka..org kata mungkin belum masanya..(ohh ya..proses induce dekat hospital tu satu hari cuma satu ubat je...then sebelah ptg check laluan) 4cm ke atas baru dapat masuk labour room..

masuk hari ke empat, saya dah tak nak induce dan minta nak operate..yupp mmg saya buat sendiri keputusan dah tak sempat bincang dengan e.husband..sebab waktu tu yg terpikir cuma nak anak lahir dengan selamat...induce tu bagi saya menyakitkan..doktor pakar turun terus jumpa saya dan cuba nasihat jangan operate dan teruskan induce..sbb saya xda kes besar untuk di operate..dan doktor mmg nak elakkan operate untuk anak first kan..last2 doktor bg kata dua..masuk labour room try bersalin normal dulu klu xberjaya baru diaorang operate..walaupun waktu tu baru 3cm bukaan..saya dapat masuk labour room..sebab saya cakap doktor saya nak bersalin hari nie juga ( due date saya).dah xsabar2..hehe

saya masuk labour room pukul 9.00 pagi, doktor pecahkan ketuban pukul 10 pagi...saya bersalin pukul 4.00petang..lama kan..??masa dalam labour room doktor tak cucuk ubat tahan sakit sebab baby asyik tidor aje..contraction tak kuat..tp sakitnya pinggang macam nak menari2 dalam tu..bila tak tahan sangat..misi datang bagi satu alat..dia suruh sedut bila sakit..setiap kali sakit saya akan sedut kuat2 dan mula ngantok, lali mcam mamai2..org kata tu gas etanol..memang mengurangkan sakit sebab kita pun lali dah macam di awan-awangan...hehe..masa nak bersalin yang kelakarnya kaki saya krem..bila doktor suruh push saya asyik sebut "kaki saya doktor" ulang sebut yang tu aje sampai selamat melahirkan baby gurlz kaisara insyirah..keesokkannya saya dah boleh balik rumah...alhamdulillah walaupun anak saya kna tahan  NICU 10 hari dia balik dengan selamat juga..syukur..melalui proses berpantang sangat mudah, jalan kepit2 aje..hari ketiga dah start mengurut, mandi air daun2 seminggu..cukup seminggu luka kering..20hari dah jalan dengan laju dan selamatnya..hehe

ehh macam panjang plak entry kesian korang nak membaca...saya buat sambungan di next entry ekk..bersalin anak kedua secara pembedahan...ini hanyalah pengalaman yang saya lalui sendiri..lain orang mungkin lain yang dilaluinya..jangan takut, kena kuat semangat..yang penting jangan steress pikirkan nak bayi kita lahir dengan selamat dan mudah aje..


nota: melahirkan anak bukan sesuatu yang mudah..perlukan pengorbanan manisnya pasti ada...

You Might Also Like

5 pesanan ditinggalkan

  1. cara akk cerita nmpak mudah je berpantang, and akk berjaya..sy lgsung hmpeh..kena bedah tp jln mcm nak kejar apa..xreti nak slow2... hehe

    ReplyDelete
  2. warna warni pengalaman bersalin...ada ngeri..ada sangat happy..

    ReplyDelete
  3. waaa... mesti seronok bila bayi dah selamat dilahirkan.. Allahurabbi.. semoga segalanya dipermudahkan..

    ReplyDelete
  4. yati pun penah sekali czer n 2 kali normal...sgt2 berbeza...

    ReplyDelete
  5. Kesusahan itu Allah gntikan dgn pahala yg indah.. Insha Allah..

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini ^O^