//]]>

cara-cara mengundi PRU13

April 09, 2013

salam..

nak kongsikan cara-cara mengundi untuk PRU 13.. khas untuk pegundi yang baru kali pertama nak mengundi macam saya nie..hehe.orang kata tak da pengalaman lagi..kena la belajar dan search sikit tentang cara-cara nak mengundi..bukan main redahh aje..dan yang pastinya..pastikan ada telah mendaftar undi di tempat masing-masing berdasarkan alamat tempat anda tinggal kan..kalau tak daftar sebelum nie..memang tak dapat la korang menunaikan Tanggungjawab mengundi nie...(opppsss...sorry  xdapat nak nolong..heheh)





Cara mengundi

1. Sila masuk apabila dibenarkan oleh polis yang mengawal di pintu masuk.

2. serahkan MyKad/Dokumen pengenalan dan slip semakan kepada kerani Pengundian Pertama. Tunjukkan tangan untuk diperiksa dan dipastikan tiada calitan dakwat kekal pada jari.

3. Bergerak ke hadapan kerani Pengundian kedua. Letakkan tangan di atas pad dakwat kekal untuk calitan jari dan tunggu nama anda dipanggil.

4. Selepas jari ditandakan dengan dakwat kekal dan sebelum kertas undi dikeluarkan, kerani pengundian pertama akan membuat tanda pada nombor dan nama anda dalam buku daftar pemilih. Dapatkan kertas undi daripada Kerani Pengundian Ketiga.
cara mengundi pru13

5. Maju ke petak undi dan tandakan X pada ruang calon dalam kertas undi anda. Pilih satu calon sahaja.

6. Masukkan kertas undi ke dalam peti undi masing-masing untuk Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.

7. Keluar segera dari tempat Mengundi
 
sekian..
 sumber
 
*nak tambah sikit..
jangan conteng atau tulis atas kertas undi tu ekk..atau meletak
sebarang tanda selain pangkah, serta menanda kesemua calon juga akan menyebabkan kertas undi rosak..
kertas undi yang rosak TIDAK akan di kira tau..
 
 
nota: panduan untuk kita bersama..UNDILAH mereka yang mampu memajukan negara..walau sesiapa pun mereka..

You Might Also Like

7 pesanan ditinggalkan

  1. 1st time yer... mesti rasa teruja kan ;)

    ReplyDelete
  2. Kawan saya Ella baru pertama kali (excited tu), tp saya dah lima kali dah termasuk PRU13 (LAGI EXCITED). Bangganyer saya menjadi anak Malaysia. Boleh dapat hak kita sendiri. Yang mana kita suka & boleh memajukan negara, itulah kita undi. Selamat Mengundi semua.

    ReplyDelete
  3. Kawan saya Ella baru pertama kali nak mengundi (excited tu....) tp saya sendiri dah 5 kali termasuk PRU13 (LAGI EXCITED). Gunakanlah hak anda sebagai rakyat, undi mana yang baik sbb undi adalah rahsia. Saya bangga jadi anak Malaysia (Orang Perak, Bandar diRaja lagi).

    ReplyDelete
  4. Bhahaha gugupnye first time.....kitew pon first time

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini ^O^