//]]>

resepi ikan rebus air asam

July 11, 2013






salam..

kalau tengok aje mst dah kecur air liur kan??
memandangkan hari nie hari ke dua
kita berpuasa
saya nak kongsikan resepi 
diatas dengan korang..

nie favorite my hubby..
ikan rebus + air asam (sambal belacan)
resepi paling mudah dan ringkas..

mula2 rebus ikan
tak kisah la nak makan ikan apa..
ikan pari boleh, ikan temenung pun dah ok

then buat air asam..
meh nak ajar cara nak buat air asam nie..

tumbuk cili besar, cili hijau, belacan secubit,  garam/gula
(letak gula sikit sebab sy xpakai ajinamoto..hehe)
tumbuk semua bahan tadi nak blander pun boleh..
masukkan air asam jawa sekali ke dalam blender tu..

sebagai bahan tambahan potong bawang besar + tomato
galaukan kedalam mangkuk bersama bahan yang di blender tadi..
kemudian tuangkan ke atas ikan yang telah direbus
siAP untuk di makan..
sedappp..pasti terangkat..huhuhu

kalau suka makan pedas letak cabai kampung lagi terangkat habissss...

Selamat Mencuba



nota: hujung minggu nie nak balik masak untuk en.hubby..dah lama xmasak..sejak2 berbadan dua nie..asyik tak larat ja...

You Might Also Like

10 pesanan ditinggalkan

  1. Kak plezzz jgn post gmbr mknn.. Hehe.. Tergoda aiii.. Hhhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe untuk tatapan mata je..jgn marah ehh..hihi

      Delete
  2. ikan rebus pun ok yer.. sy x pernah buat stail ikan rebus kalau kerang biasalah.. ikan selalu pangang kira lin dr yg lain lah ni.. mesti sedappkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah boleh aja apa pun..kalau letak perut lagi sedapp

      Delete
  3. Allah... mmg mengiurkan he3

    ReplyDelete
  4. Farah, tahniah!! baru tau kaisara dah nak dapat adik. hehe.. ikan rebus dgn air asam mmg sedap. tambah2 bila makan tengah panas2..makan tu ja pun dah cukup =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih..alhamdulillah rezeki..imah pun take care ok

      Delete
    2. terima kasih..alhamdulillah rezeki..imah pun take care ok

      Delete
  5. kalau ikan tu bakar lagi sedap..en.hubby kita suke!!

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini ^O^