#cabaran20hari : AMALAN BERBALAS JUADAH DI BULAN PUASA

July 04, 2015





#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015


SELAMAT HUJUNG MINGGU...

meneruskan amalan #cabaran20hari

HARI KE 8 : AMALAN BERBALAS JUADAH DI BULAN PUASA

kalau nak di ingatkan..masa saya kecik2 dulu
amalan berbalas juadah di bulan puasa nie..
mmg meriah tau..

masih lagi sy ingat..
kalau setiap kali bulan puasa..Arwah mak saya mmg akan masak lebih..
sebelah petang je dah siap atur
3-5 pinggan nak di beri ke pada jiran-jiran..
arwah mak saya mmg suka memasak
part nak menghantar juadah tu la..
saya dan kakak akan lawan bertolak sapa nk pergi menghantarnya...
sebab masing-masing dah tak de tenaga nak berjalan..hihi

dan part paling best bila dapat balik balasan dari jiran-jiran..
kuih yang sikit pun jadi banyak dan pelbagai pilihan...^_^

sekarng?? amalan nie masih ada..cuma jarang nampak dah kan..
macam saya sendiri..hurmmm
kebanyakannya jiran-jiran saya isterinya semua berkerja
mana nak ada masa balik siapkan juadah..
kadang-kadang saya sendiri pun tapau aje dr bazar...opssss!

harapan saya moga amalan nie akan diteruskan oleh generasi akan datang
sebabnya ini juga pada saya salah satu cara mengeratkan sillaturahim..
betul kan..kan


nota: hujung minggu di rumah sahaja...rehat-rehat sahaja...sbb shopping dah settle...kikikiki

1. #cabaran20hari: pengalaman pahit di bulan ramadhan
2. #cabaran20hari :pengalaman manis di bulan ramadhan
3. #cabaran20hari: kuih kegemaran dibulan puasa




You Might Also Like

6 pesanan ditinggalkan

  1. seronok ea shopping dah settle...

    boleh bersenang lenang lah kan...

    ReplyDelete
  2. iols lak...suh anak2 je yang anto juadah tu kat jiran2
    budak2 tu suka...siap pesan..nti bw balik pinggan mama tu..mama dah xde pinggan hahaha

    ReplyDelete
  3. sm la kita...jiran bangsa lain cmna nk bbalas juadah...hihihi

    ReplyDelete
  4. sekarang dh jrg bbalas juadah ni

    ReplyDelete
  5. Assalm PB<
    bila ada balas juadah ni
    kita masak sejenih ja
    elok nak berbuka dah jadi berjenih2 kan3
    best3

    ReplyDelete
  6. Betul tuh..
    Sha pun kat Kuarters nie sebelum puasa aritu je dapat menghantar juadah..
    Masa Ramadhan memang x berkesempatan langsung...
    Sedihnya... Harapan yang sama..
    Semoga amalan bertukar juadah dapat diteruskan..

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini ^O^