//]]>

TIPS KEKAL SIHAT DAN BERTENAGA KETIKA BERPUASA

June 16, 2016

SALAM..



salam ramadan ke-11.masih kuat kah anda, menjalani ibadah puasa? kat sini aku nk kongsi sedikit tips
bagaimana untuk kekal sihat dan bertenaga ketika berpuasa. berpuasa bukan sahaja menahan diri dari lapar dan dahaga tapi mendidik kita untuk mengamalakn cara hidup yang sihat. Ramadan datang setahun cuma sekali... jadi sama-samalah kita menjaga kesihatan tubuh badan.


berikut adalah amalan yang baik untuk menjaga kesihatan tubuh badan agar sihat dan bertenaga ketika berpuasa.

1.UTAMAKAN AMALAN BERSAHUR

 korang bangun sahur tak pagi tadi??aku kalau bulan puasa tak bangun sahur..dia punya energy lepas pukul 5 tu dah gaya bateri fon flat..dekat2 nak kong orang kata.siyess SAHUR dapat membantu kita semasa berpuasa okay,tu bagi aku la sebab bukan semua orang bersahur kan...tapi boleh je puasa.untuk aku kalau tak sahur boleh juga puasa tapi tahap kecergasan tu LOw -_-
so, hari-hari aku bangun sahur jam 4.30pagi.bersahur makan NASI..hehe

2.PERBANYAKKAN MINUM AIR
KOrang mesti tahu kan kandungan air dalam badan kita 70% kn.kalau berpuasa wajib minum air banyak-banyak  yer di malam hari...kalau minum siang tu namanya dah tak berpuasa huhuhu...air kosong yer, perbanyakkan minum air kosong untuk memastikan keperluan air dalam badan mencukupi.

3.KURANGKAN MAKANAN DAN MINUMAN YANG BERKAFIEN
haa..ingat ye minuman yang mengandungi kafein akan memberi kesan diuritik ringan iaitu mengurangkan kadar air dalam badan dengan menggalakan pembuangan air kencing. pengurangan air dalam badan akan menyebabkan penyahhidratan. oleh itu elakan minuman berkafein.

4.ELAKKAN MAKANAN YANG MENGANDUNGI KANDUNGAN GULA DAN LEMAK YANG
TINGGI
makanan yang mengandungi gula yang tinggi harus dielakkan kerana badan menggunakannya dengan cepat, manakala makanan yang berlemak akan menyebabkan pedih ulu hati berlaku ketika berpuasa.

5.PERBANYAKKAN MAKANAN SEPERTI BUAH-BUAHAN DAN SAYUR-SAYURAN
buiah-buahan dan sayur-sayuran sangat kaya dengan serat dan mineral. serat berfungsi melancarkan perjalanan usus.

6.PENGAMBILAN MAKANAN YANG BERKARBOHIDRAT KOMPLEKS
makanan yang berkarbohidrat kompleks aalah makanan yang mempunyai kandungan serat yang tinggi.ianya membantu menyimpan tenaga dengan lebih lama di dalam badan.


SUMBER : sini

nota : amlaan yang baik harus di ikuti..assalam..:)


You Might Also Like

0 pesanan ditinggalkan

tinggalkan komen anda di sini ^O^