//]]>

Bubur Pulut Hitam

April 28, 2014



hew heww....


Bubur Pulut Hitam

sumber pic: ehsan dr FB :)



motip up entry petang nie..
nak cerita kat korang..
resepi baru try..
bubur pulut hitam..
(ok..lap peluh dulu..)
resepi mudah-mudah aje..
tp PB yang tak pernah buat..hehehe
penangan en.husband teringin nak makan
gagahkan diri juga masak walaupun xreti..kuikuikui


boleh tahan la juga
boleh dapat 4 bintang je..
sebab masak onthespot..
nak cepat2..jadi pulut xberkembang dengan jayanya hahaha
last minute betul sbb en.hubby dah nak balik malam semalam..
makan pulak time hujan..
perghhh layan...

meh tgk resepinya

pulut hitam
gula melaka/gula merah
gula pasir
 santan
secubit garam

cara-cara memasak

mula-mula kena rendam dulu beras pulut hitam, supaya bila nak masak nt tak payah tunggu lama nak berkembang..seeloknya 3-4 jam sebelum nak masak..lagi elok kalau rendam semalaman..^_^

kemudian basuh dan masak atas api..rebus ye sampai kembang...agak2 air pun makin kering

masukkan santan, gula merah sesudu aje sebab kat umh PB xda gula melaka hehe, gula pasir dan secubit garam..pastikan kecilkan api ya..!

tambahan letak daun pandan untuk menaikkan aroma masakan bubur..wangi okay!

kacau2 bagi sebati..biarkan sebentar kemudian tutup api...

taraaaaaa...siap untuk di makan..^_*




nota: menulis tak sama macam memasak..take your time...peace -__-

You Might Also Like

3 pesanan ditinggalkan

  1. best.... makan hujan2 ni... mabeles... favourite anak2 awok... awok??? suka bubur kacang hijau...

    ReplyDelete
  2. Wah... Menu istimewa ea... Empat bntang tu ok sgt tu...

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini ^O^